czwartek, 24 maja 2012

10. partia meczu Anand - Gelfand (video)


Mecz Polska - Ukraina w Lublinie

Mimo rezerwowego składu (brak Iwanchuka, Ponomariova i Eljanova)
Ukraińcy ograli Polaków 3,5:1,5 

Nr Tyt.  Imię i nazwiskoFed.Rank.A1A2A3A4A5B1B2B3B4B5SumaDrużyna
A1GM Zahar EfimenkoUKR2689XXXXX113,5
A2GM Anton KorobovUKR2678XXXXX00
A3GM Yuriy KryvoruchkoUKR2676XXXXX0,50,5
A4GM Sergei FedorchukUKR2634XXXXX11
A5GM Yaroslav ZherebukhUKR2632XXXXX11
B1GM Mateusz BartelPOL26770XXXXX01,5
B2GM Bartosz SoćkoPOL26350XXXXX0
B3GM Kamil MitońPOL26220,5XXXXX0,5
B4GM Bartłomiej Macieja POL26141XXXXX1
B5GM Dariusz Świercz POL25850XXXXX0

Szachy i komputery (8) - autor Wojtek Żuchowski

Czym silnik różni się od człowieka
Wybór ruchów-kandydatów i uszeregowanie ich według wstępnej oceny z jednej strony pozwala nie liczyć posunięć słabych, z drugiej łatwo o przeoczenie najlepszego w danej pozycji posunięcia, tyle że mniej oczywistego przy płytkiej ocenie. Oczywiście, człowiek ma ten sam problem, ale w przeciwieństwie do maszyny, aby coś dostrzec, nie musi liczyć wszystkiego, co do tego prowadzi, poza tym doświadczenie, wiedza i zdolność rozpoznawania schematów pozwalają mu często podejmować najlepsze decyzje bez głębokiego liczenia wariantów.
Człowiek ma zdolność rozpoznawania schematów i dopasowywania ich do sytuacji na szachownicy. Człowiek będzie wiedział, zarówno na podstawie wiedzy dostępnej w literaturze szachowej, jak i własnego doświadczenia, czy w danej pozycji różnopolowe gońce dają większe szanse na atak czy raczej na remis albo czy w dłuższej perspektywie, na przykład w możliwej do uzyskania końcówce, goniec będzie słabszy od skoczka przeciwnika czy silniejszy. Silniki taką wiedzę mają w szczątkowej postaci.
Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się w przypadku debiutów i końcówek.
Liczba możliwych posunięć i skomplikowanie pozycji powstających po zaledwie kilku początkowych ruchach sprawiają, że ocena pozycji przez program musi być płytka, a wiedza debiutowa powstała przez ostatnich kilkaset lat jest ogromna. Dlatego programy na początku partii standardowo korzystają z przygotowanych przez ludzi książek debiutowych, bez nich radzą sobie nie najlepiej. Oczywiście, silny szachista musi mieć tę wiedzę w głowie: często gracze pierwszych 10, 15 albo więcej posunięć wykonują bardzo szybko, bo albo korzystają z dostępnej wiedzy (nazywanej także teorią), albo grają przygotowane przez siebie, nowe warianty.

Wciąż teoria. 18. posunięcie białych, pięć partii w bazie Fritza 10

Ciekawie robi się też w grze końcowej. Tu do głosu dochodzą schematy, ogólne zasady, których nieznajomości nie pozwoli nadrobić największa moc obliczeniowa, i zwykła wiedza, powstała przez dziesięciolecia lub stulecia, że ta lub ta pozycja jest remisowa lub nie. Człowiek to wie, silnik – nie, bo nie można mu zapisać wszystkich możliwych pozycji, a człowiek dopasuje schemat. Człowiek może dostrzec końcową pozycję, na przykład po wymianie kilku bierek, bez liczenia kilkudziesięciu posunięć, silnik – nie. Ale są opisane już tablice końcówek! Wprawdzie tylko dla sześciu bierek (przy czym tylko te najważniejsze zajmują setki gigabajtów), ale program może do nich sięgać nawet wtedy, gdy bierek na szachownicy jest więcej. Wystarczy, że samodzielnie dojdzie w obliczeniach do pozycji z mniejszą liczbą bierek, która znajduje się w tablicach.

Pozycja z podręcznika – czarne mogą zremisować

Oczywiście komputer ma sporo przewag. Zasadniczo nie popełnia rażących błędów (jak strata materiału, tzw. podstawka, w jednym lub kilku posunięciach), nie męczy się (a na przykład mecz Kramnik – Deep Fritz sprzed dwóch lat był rozgrywany w tempie siedmiogodzinnym!), w skomplikowanych, ale bardzo „taktycznych” pozycjach, w których decydujące jest liczenie wariantów, niemal zawsze będzie górą.
Zdarzają się jednak błędy programistyczne. Może to być niestandardowe zachowanie w pewnych sytuacjach, takich jak powtarzanie posunięć, może to być luka w książce debiutowej, czasem jednak błąd ujawnia się w najbardziej niespodziewanym momencie. Świetnym przykładem jest partia Lafuente – Shredder z 2005 roku:

(ruch czarnych)
5rk1/pB2qppp/1p1rpn2/1Pp5/2P5/P1Q1P3/3N1PPP/3R1RK1 b - - 0 19

Białe zbiły czarnego gońca na b7. Każdy silnik od razu widzi, że czarne muszą zbić białego gońca, a różnica w ocenie między tym a następnym na liście ruchem jest od pierwszej sekundy ogromna: dwa – trzy punkty. I co zrobił Shredder, sławny taktyk? „Zapomniał” zbić gońca... Jak się okazało, Shredder myślał nad tym posunięciem trzy minuty, osiągnął głębię 20 półruchów i... zagrał co innego. Błąd, który wystąpił w tablicy transpozycji i który nawet dało się odtworzyć, określono jako jeden na milion.

Rosyjskie lekcje szachów - dla dzieci III i II kategorii

Darek Świercz przegrał tę partię w niedoczasie. Brak doświadczenia?

Mecz Polska - Ukraina otworzył w Lublinie pokaz żywych szachów

W Chinach najlepsi Chińczycy w drużynowym pucharze Azji po 7. rundach


M-sceSNrDrużynaDrużyna
  +   =   - DużeMałe  
11
China 1CHN 176101322.5
101.50154.0
22
IndiaIND74301119.0
87.00131.0
35
KazakhstanKAZ7412916.5
61.25104.0
44
China 2CHN 27331915.5
73.00110.5
53
VietnamVIE7322818.0
47.25113.0
67
SingaporeSIN7403817.0
32.0069.0
78
MongoliaMGL7322816.5
53.2590.0
86
IranIRI7313715.5
32.5076.0
99
IraqIRQ7313713.5
25.5044.5
1012
IndonesiaINA7223613.0
30.5067.0
1111
KoreaKOR7214512.0
12.0033.5
1210
YemenYEM7214510.0
13.0024.5
1313
Hong KongHKG710625.5
1.5018.0
1414
ChineseTaipeiTPE700701.5
0.000.0

W Moskwie wszystko wróciło do normy. Remis po 25. posunięciach.



Live chess broadcast powered by ChessBomb and Chessdom



Piękna kombinacja Kazacha w Chinach

Ta partia kandyduje do partii kwietnia 2012 rosyjskiego portalu ChessPro