Nieuczciwi gracze
Największym problemem internetowych szachów – i coraz częściej także tych na żywo, ale o tym pisałem w jednym z wcześniejszych rozdziałów – jest niedozwolone wspomaganie. O ile w szachach korespondencyjnych wszystko zależy od regulaminu, o tyle na serwerach do gry na żywo jest ono zabronione zawsze, z wyjątkiem pokojów do gry silnikiem lub jako centaur. Niestety, zasady te są powszechnie łamane.
Najprostsza metoda wspomagania się silnikiem to uruchomienie go w tle i przełączanie się między oknami. Dwa podstawowe sposoby obrony to wykrywanie przez serwer zmiany aktywnego okna (co skutkuje plagą bezpodstawnych oskarżeń, jak na Kurniku, bo w czasie gry nie można na przykład rozmawiać przez komunikator) lub uruchomienia innego silnika (jak na Playchess.com). Takie zabezpieczenia łatwo ominąć, choćby przez użycie laptopa obok stacjonarnego komputera.
Jedynym w miarę pewnym zabezpieczeniem jest gra w bardzo szybkim tempie, na przykład trzy minuty na partię – ale czy to jeszcze są szachy? Zresztą sposób nie zawsze jest pewny, bo na takich serwerach jak FICS, z którymi można łączyć się przez dowolnego klienta obsługującego obowiązujący protokół, wystarczy w kliencie, który na to pozwala, przypisać do klawisza polecenie wykonania posunięcia. Co więcej, prawdopodobnie im szybsze tempo, tym więcej oszustów, bo tym szybciej można zwiększyć swój ranking.
Niektóre serwery, jak Playchess.com, automatycznie sprawdzają wybrane partie pod kątem stylu, niekiedy przy udziale specjalisty.
Transmisje
Obecnie standardem na silniejszych turniejach są elektroniczne szachownice firmy DGT, współpracujące z elektronicznymi zegarami tego samego producenta. Omówię je w osobnym rozdziale, na razie wystarczy powiedzieć, że wyglądają jak klasyczny zestaw, a pozwalają na bieżąco przesyłać posunięcia do serwera obsługującego transmisję internetową.
Taką transmisję można oglądać zarówno na stronie turnieju (na przykład za pośrednictwem apletu Javy przedstawiającego interaktywną szachownicę), jak i w klientach do gry online.
Transmisji może towarzyszyć profesjonalny komentarz, zarówno w formie tekstowej, jak i audiowizualnej (na przykład w okienku na stronie WWW lub w kliencie pod panelem szachownicy). Na bardziej zaawansowanych serwerach wykorzystuje się interaktywność szachownic: komentator może użyć zestawu kolorowych strzałek, może wprowadzać do zapisu przebiegu partii różne warianty i tak dalej.
Transmisja na serwerze Playchess.com w interfejsie Fritza 10
Najnowszym osiągnięciem jest płatny system Foidos, zastosowany po raz pierwszy w niedawno zakończonym w Bonn meczu o mistrzostwo świata między Viswanathanem Anandem a Władimirem Kramnikiem. Wykorzystuje on technologię Silverlight Microsoftu i pozwala oglądać interaktywną transmisję w oknie przeglądarki internetowej. (Oficjalnie są obsługiwane: Internet Explorer 7, Firefox, Safari, w systemie Windows XP i nowszych). Podczas meczu Anand – Kramnik były dostępne okienka widoku z kilku kamer, wideokomentarz arcymistrzów w kilku językach, czat i oczywiście szachownica z zapisem partii.
Prezentacja systemu Foidos