niedziela, 24 maja 2009

Diego Flores mistrzem Argentyny na 2009 rok

1. GM Flores Diego 2585 - 7.5
2. GM Felgaer Ruben 2564 - 7
3. IM Mareco Sandro 2512 - 6.5
4. GM Peralta Fernando 2559 - 6.5
5. GM Lafuente Pablo 2517 - 6.5
6. IM Alonso Salvador 2489 - 6
7. GM Slipak Sergio 2446 - 5.5
8. GM Valerga Diego 2523 - 5
9. IM Claverie Raul 2374 - 4.5
10. Orsini Antonio 2352 - 4.5
11. FM Perez Ponsa Federico 2389 - 4.5
12. IM Lujan Carolina 2360 - 2
Na zdjęciu: nowy mistrz Argentyny - GM Diego Flores.

Symultany na ślepo - starodawny przeżytek czy atrakcja dla dzieci?


W trakcie III Pucharu Świata w szachach szybkich w Odessie przegrani zawodnicy nie nudzili się. Organizatorzy zaprosili uczniów miejscowych szkół, by zmierzyli się ze światową elitą. M.in. Arkadji Naiditsch rozegrał symultanę na ślepo. Zabawa przednia dla wszystkich. Arcymistrz musiał trochę "pogłówkować" a dzieci miały niepowtarzalną okazję walczyć z najlepszymi.

Czy (a może jak) szachy w szkołach?


Szachy w szkole - inicjatywa
Na stronie Pana Macieja Karasińskiego link: http://mkarasinski.pl/ ukazała się informacja, o powołaniu Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej w sprawie "Ustawy o wprowadzeniu obowiązkowej nauki gry w szachy do szkół". Informacja ta pojawiła się również na stronie Polskiego Związku Szachowego link: wwww.pzszach.rog.pl (nie wiem jak to należy rozumieć: albo Kurator pochwala i jest za ta inicjatywą (?) w imieniu Polskiego Związku Szachowego, albo jest to po prostu tylko informacja).

Jako miłośnika, zwolennika, propagatora a wręcz "zakochanego" w szachach, inicjatywa ta nie powinna budzić zastrzeżeń i powinienem tylko przyklaskiwać, ale...Mam pewne doświadczenie w tej sprawie. Otóż za sprawą śp. Mariana Pyrzyńskiego (niedżałowanego działacza, wręcz fanatyka szachowego) w Zespole Szkół Integracyjnych nr 26 w Wałbrzychu, wprowadzono przed kilkunastoma laty naukę gry w szachy w klasach najmłodszych (kilkanaście razy zastępowałem p. Mariana w lekcjach). Ponadto szachy uczono w jednym z liceów w Świdnicy (tutaj nie ma pełnej wiedzy, ale fakt jest prawdziwy). Wspólnie z Panem Marianem Pyrzyńskim wprowadzaliśmy jako kółka zainteresowań grę w szachy w szkołach w Jedlinie Zdr. i Boguszowie-Gorce. Pan Marian propagował szachy w szkołach w Wałbrzychu i w Szczawnie Zdroju. I co?Nasze inicjatywy upadły. Dlaczego? Myślę, że przyczyniły się poniższe powody.

1. Nie można na siłę uczyć szachów. O ile szachy mają wiele zalet (logiczne myślenie, rywalizacja sportowa w duchu fair play, szacunek dla partnera, radzenie sobie po porażkach itp. itd. które to cechy mogą być przydatne w życiu dorosłym), to zupełnie nie ma przełożenia przy nauce najmłodszych, którzy w większości nie przejawiają zainteresowaniem szachami na lekcjach i po lekcjach. Nie każdy ma predyspozycje do gry w szachy. W większości najmłodsi kojarzą sobie, iż szachy to jedna z wielu gier. Niejednokrotnie pytałem dzieci, dlaczego nie chcą się uczyć się gry w szachy, odpowiadali, że wolą grę na komputerze.

2. Nie mamy dostatecznie przygotowanych pedagogów do nauki gry w szachy. Czy nauczyciel nie-szachista jest w stanie nauczyć dobrej gry w szachy? Według mnie nauczy historii szachów, ruchów bierek i tego co będzie napisane w podręczniku. Ale czy potrafi wytłumaczyć idee debiutów, obieranie planów w grze środkowej, schematów gry końcowej?

Chwalę inicjatywę i jestem pełen podziwu. Mam nadzieję, że ta inicjatywa jest zaczątkiem do czegoś poważnego, aby szachy w Polsce stały się powszechniejsze i zostały zwiększone środki finansowe na ich popularyzację, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Trzymam kciuki.

Franciszek A. Jankowski

POLEMIKA SZACHARNI (ale drobna)

Uczenie gry w szachy w szkołach średnich w dzisiejszych czasach to trochę późno, szczególnie jeśli chodzi o granie wyczynowe. Z mojego doświadczenia wynika, że najskuteczniejszym sposobem jest wprowadzenie nauki gry w klasie pierwszej (ewentualnie w "zerówce") - one jeszcze robią, co im się mówi. Przez rok szkolny wszystkie dzieci powinny poznać zasady gry (ruchy, zachowania, ogólne założenia, rys historyczny itp.). Winny samodzielnie rozegrać partię. Zajęcia (2 razy w tygodniu po godzinie lekcyjnej) prowadzone powinny być bardziej w formie zabawowej, niż stricte, edukacyjnej. I tu jest miejsce dla nauczyciela nieszachisty pod warunkiem, że nie robi tego "z przymusu". To własnie on powinien w nich zaszczepić "miłość" do wszelkich gier logicznych.

Później dzieci, które to "przeżyją" należy skierować do szkolnego kółka szachowego. Ważne jest, by nie czynić tego "na siłę" - z niewolnika nie ma zawodnika - i tu zacząć właściwą edukację szachową pod okiem instruktora szachowego.

Bardzo trudną do przeskoczenia sprawą jest wymóg formalny, co do wykształcenia instruktora. Zgodnie z przepisami winien on posiadać wykształcenie pedagogiczne i fachowe jednocześnie a takich ludzi w Polsce nie jest dużo. Trzeba by tu zmienić przepisy lub je obchodzić (np. założyć UKS i tam zatrudnić instruktora).

I jeszcze jedna sprawa - w dzisiejszych czasach - najważniejsza, pieniądze. I tu jest pies pogrzebany, choć niektórym się udaje. Najlepiej nauczyć gry dzieci albo wnuczki wójta, burmistrza lub prezydenta, bo tutaj decydentem jest samorząd lokalny.

Ostatnio w Sejmie odbył się mecz szachowy pomiędzy posłami i przedsiębiorcami. To też jest sposób zwrócenia uwagi na sytuację rozwoju szachów w Polsce. Najważniejsze jest, by coś robić a nie usiąść i płakać. I z tego powodu każda inicjatywa jest cenna. Byleby nie był to zapał związany z wyborami a tym mi to właśnie pachnie.

Borys Gelfand zwycięscą III Pucharu Świata w szachach szybkich

Svidler,Peter (2726) - Gelfand,Boris (2733)
[A28] Partia angielska

3rd ACP World Rapid Cup Odessa UKR (4.4), 24.05.2009
1.c4 e5 2.Sc3 Sf6 3.Sf3 Sc6 4.e3 Gb4 5.Hc2 Gxc3 6.Hxc3 He7 7.a3 d5 8.cxd5 Sxd5 9.Hb3 Sb6 10.d3 0-0 11.Ge2 a5 12.Gd2 a4 13.Hc2 Ge6 14.Wc1 Gb3 15.Hc5 Hd6N 16.0-0 Sd7 17.Hxd6 cxd6 18.Gc3+/- Sc5?! 19.d4 exd4 20.Sxd4 Sxd4 21.Gxd4 Se6 22.Gc3 d5 23.f3 Wfd8 24.Wf2 d4 25.exd4 Sxd4 26.Gf1 Wac8 27.Wd2 f6 28.Kf2 Kf7 29.We1 Sc6 30.Wxd8 Wxd8 31.We4 Se5 32.Gb5 Gc2 33.Wh4 h6 34.Ke3 Wa8 35.Wd4 Gb3? 36.f4 Sg4+ 37.Kf3 h5 38.h3 Sh6 39.Wd7+ Kg8 40.Kf2 b6?! 41.Wb7 Wd8 42.Wxb6 Sf5 43.Wa6 Sd6 44.Gxa4+- Se4+ 45.Ke3 Gc4 46.Wc6 Gd5 47.Ga5 Wa8 48.b4 Sg3 49.Wc2 h4 50.Gb5?! Kh7 51.Gd3+ Kh6 52.Kf2 We8 53.b5 Sh1+ 54.Kg1?! We3 55.Gc4 Wxa3 56.Gxd5?? Wa1+ 0-1

Szachy są nieprzewidywalne. Kolejny raz potwierdza się stare przysłowie: przez poddanie nikt jeszcze nie wygrał partii. W czwartej partii przy stanie 2:1 dla Gelfanda, Svidler osiągnął trwałą przewagę, by rychło doprowadzić do ewidentnie wygranej. Już pewnie myślał o zbliżającej się dogrywce, ale Gelfand się nie poddawał. Mając dużą przewagę czasową i ogromnie zredukowany materiał nagle dostał tzw. oślego łba i podstawił mata w czterech posunięciach a co za tym idzie i cały mecz. Tu uwaga, szczególnie dla małych i młodych szachistów - najtrudniej wygrać wygraną partię. Bardzo pouczająca rozgrywka.

Gelfand - Svidler 1,5:0,5 na półmetku w Odessie


Po dwóch partiach finałowego meczu o Puchar Świata w szachach szybkich prowadzi Borys Gelfand (Izrael) 1,5:0,5 z Piotrem Svidlerem. W pierwszym pojedynku padł remis a w drugim Gelfand ofiarował aż trzy pionki (już bez Hetmanów) za rozwój i spokojnie dobił Svidlera. Co rutyna, to rutyna.

Panowie grają cztery partie a w wypadku remisu, dogrywka w blitza.

Dzięki tej partii Borys Gelfand wszedł do finału

Gelfand,Boris (2733) - Jakovenko,Dmitry (2753)
[D53] Gambit hetmański

3rd ACP World Rapid Cup Odessa UKR (3.3), 23.05.2009
1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 d5 4.Sc3 Ge7 5.Gg5 h6 6.Gxf6 Gxf6 7.Hb3 c5 8.dxc5 Sa6 9.cxd5 0-0 10.Ha3 exd5 11.e3 d4? 12.exd4 Gg4? 13.0-0-0 Gxf3 14.gxf3 Gxd4 15.Gxa6 bxa6 16.Se4?! Hd5 17.Wd2?! Wac8? 18.Ha4 Wfd8?? 19.Whd1 1-0

Grischuk w Odessie odpadł w półfinale


Grischuk,Alexander (2748) - Moiseenko,Alexander (2690)

[A60] Obrona Ben-Oni

3rd ACP World Rapid Cup Odessa UKR (2.1), 23.05.2009
1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.g3 c5 4.d5 exd5 5.cxd5 b5 6.Sf3 Gb7 7.e4 Sxe4 8.Gg2 Ge7 9.0-0 0-0 10.We1 f5 11.Sc3 Sxc3 12.bxc3 Gf6 13.Wb1 a6 14.c4 d6 15.h4 Sd7 16.Gf4 Sb6 17.cxb5 axb5 18.Wxb5 Wxa2 19.Sg5 Wa1 20.Wb1 Wxb1 21.Hxb1 Gxd5?? 22.Gxd5+ Sxd5 23.Hxf5 1-0

Psikus urodzinowy zrobiony przez Svidlera Karpowowi

Svidler,Peter (2726) - Karpov,Anatoly (2644)
[B42] Obrona sycylijska

ACP World Rapid Cup Odessa UKR (1.3), 22.05.2009
1.e4 c5 2.Sf3 e6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 a6 5.Gd3 Gc5 6.Sb3 Ge7 7.Hg4 Gf6 8.Hg3N Sc6 9.Sc3 d6 10.Gf4 Se5 11.0-0-0 Se7 12.Ge2 S7g6 13.Gd2 Hc7 14.h4 b5 15.h5 Se7 16.a3 h6 17.Ge3 Wb8 18.f4 Sc4 19.Gd4 e5 20.fxe5 dxe5 21.Gc5 Wb7? 1-0

III Puchar Świata w szachach szybkich - Odessa 22-24.052009


1/8 finału:
Grischuk - Eljanov 2:0
Moiseenko - Bacrot 1,5:0,5
Movsesian - Tregubov 1,5:0,5
Karpov - Svidler 1,5:2,5
Gurevich - Jakovenko 0,5:1,5
Drozdovskij - Naiditsch 1:3
Najer - Gelfand 0,5:1,5
Gashimov - Efimenko 1,5:0,5
1/4 finału:
Grischuk - Moiseenko 1.5:0,5
Movsesian - Svidler 1,5:2,5
Jakovenko - Naiditsch 3;2
Gelfand - Gashimov 2:0
1/2 finału:
Grischuk - Svidler 0,5:1,5
Jakovenko - Gelfand 2:3

FINAŁ: Svidler - Gelfand ?

Na zdjęciach: Piotr Svidler i Borys Gelfand - finaliści Pucharu Świata